Autismul este o tulburare de dezvoltare pe toată durata vieții care afectează modul în care oamenii percep lumea sau felul în care interacționează cu alții.

Persoanele cu autism văd, aud și percep lumea diferit de alți oameni. Dacă ești diagnosticat cu autism, ai această tulburare pe viață; autismul nu este o boală și nu poate fi “vindecată”. Deseori oamenii simt că a fi autist este un aspect fundamental al identității lor.

Autismul este o condiție de spectru. Toate persoanele diagnosticate cu autism împărtășesc anumite dificultăți, care îi afectează în diferite feluri.

Unele persoane cu autism au dificultăți de învățare, de relaționare, de concentrare, de exprimare și control al emoțiilor sau alte tulburări asociate, însemnând că aceste persoane au nevoie un suport terapeutic personalizat.

Toate persoanele din spectru autist învață și se dezvoltă.

Cu susținerea potrivită, toți pot fi ajutați să trăiască o viață mai împlinită.

Persoanele cu autism sunt sociale, preferă compania celor din jur, dar nu știu cum să arate acest lucru.

Această tulburare comportamentală poate apărea în toate tipurile de familii, indiferent de rasă, naționalitate sau condiție socială.

Comportamentele copilului pot arăta prezența tulburării.

Părinții, medicii de familie și cadrele didactice sunt primii care pot observa manifestări neobișnuite.

Care sunt unele dintre principalele semne?

  1. Nu privește în ochii celorlalți
  2. Nu răspunde la nume
  3. Nu arată cu degetul
  4. Nu relaționează social
  5. Nu reacționează la stimuli auditivi
  6. Alinează jucăriile sau alte obiecte
  7. Preferă jocul cu alte obiecte decât jucăriile
  8. Apar comportamente repetitive (De ex. fluturarea mâinilor, alergatul de colo-colo, învârtitul în cerc, deschiderea și închiderea repetată a ușilor)
  9. Refuză apropierea adulților
  10. Nu reacționează la pericole
  11. Poate avea tulburări de somn

Ce pot face părinții?

Se pot adresa medicului de familie pentru a-i îndruma către un psihiatru pediatru.

Pot interacționa mai mult prin joc individual funcțional cu copilul.

Introducerea copilului într-un program de terapie intensiv și timpuriu, poate duce la recuperarea întârzierilor și dezvoltarea abilităților sociale adecvate.