Terapie  bazată pe analiza comportamentală aplicată (ABA)

Echipa noastră este formată din șapte terapeute profesioniste și dedicate copiilor, dintre care două urmează cursurile BCBA ((BOARD CERTIFIED BEHAVIOR ANALYST) la Clemson University – București Romania, în vederea atestării, și două coordonatoare atestate BCaBA, cu peste 10 ani de experiență în domeniu, printre cele mai profesioniste din țară.

Un număr de studii recente confirmă că tehnicile ABA sunt cele mai eficiente în consolidarea de abilități importante în evoluția copiilor și tinerilor cu Tulburare de Spectru Autist (TSA)

Ce implică intervenția ABA?

Intervenția ABA eficientă în autism nu este una standard, fixă, aceeași pentru toate cazurile, și nu ar trebui să fie văzută ca un set rigid de exerciții sau programe. Din contră, un terapeut profesionist adaptează și personalizează fiecare set de programe pentru fiecare caz în parte, în funcție de abilitățile, nevoile, interesul, preferințele și situația familială a copilului/tânărului care învață. Din aceste motive, un program ABA pentru o persoană diagnosticată cu TSA va fi diferit de alt program, al altei persoane diagnosticată cu TSA.

Un analist comportamental proiectează și supraveghează direct intervenția.

Terapeutul utilizează variate proceduri de analiză comportamentală, unele dintre ele coordonate de către terapeut și altele inițiate de către tânărul/copilul diagnosticat cu TSA.

Părinții și / sau alți membri ai familiei și însoțitorii beneficiază de formare, astfel încât aceștia să poată susține practica  si abilitățile de învățare pe tot parcursul zilei.

Sesiunea de terapie a copilului/tânărului este structurată pentru a oferi numeroase oportunități - atât planificate, cât și naturale - pentru a dobândi și a exersa abilitățile atât în situații structurate, cât și nestructurate.

Copilul/tânărul diagnosticat cu TSA primește întărire pozitivă pentru a descoperi abilitățile utile și comportamentele adecvate social. Accentul se pune pe interacțiunile sociale pozitive și pe învățarea plăcută.

Copilul/tânărul nu primește nicio întărire a comportamentelor care dăunează sau împiedică învățarea.

Ce fel de progres poate fi așteptat cu ABA?

Intervenția ABA aplicată profesionist poate ajuta tinerii/copii diagnosticați cu TSA să facă schimbări semnificative în multe domenii. Cu toate acestea, modificările nu apar de obicei rapid. Mai degrabă, majoritatea tinerilor/copiilor diagnosticați cu TSA necesită o instruire intensivă și continuă, care se bazează pe progresul pas cu pas.

În plus, rata evoluției - ca și obiectivele intervenției - variază considerabil de la o persoană la alta, în funcție de vârstă, nivelul de funcționare, obiectivele familiei și alți factori.

Unii cursanți dobândesc competențe rapid. Dar, de obicei, acest progres rapid se întâmplă în doar una sau două domenii de specialitate, cum ar fi lectura, în timp ce este nevoie de mult mai multe instrucțiuni și practici pentru a stăpâni o altă zonă de calificare, cum ar fi interacțiunea cu colegii.

Părinții, tutorele și alți aparținători sau însoțitori ar trebui să monitorizeze programul copilului/tânărului diagnosticat cu TSA prin observarea sesiunilor de terapie și prin participarea la sesiuni de instruire și consultări.